Håkon Kornstad og Oslo Jazzensemble
Mid-Atlantic var kulturlivets og den politiske elitens britisk-amerikanske lingo fra mellomkrigsåra. Dialekten er historie, men grammatikken lever videre i musikkens arvestoff på begge sider av Atlanteren.
I konsertforestillingen «Mid-Atlantic» henter de fram fellesnevnerne og viser det nære musikalske slektskapet mellom europeiske og amerikanske opera- og jazzhits.
Slaveskipene fraktet tusentalls ulykkelige afrikanere over Atlanteren til en dyster tilværelse i den nye verden. De hadde med seg musikk som ga de første impulsene til spirituals og blues. Hundre år senere sørget de første Amerika-damperne for en langt mer frivillig utveksling av kulturelle og musikalske idéer over Atlanteren.
I mellomkrigsåra tok mange europeiske musikkpersonligheter turen vestover, mens jazzens pionerer reiste motsatt vei. Slik satte den musikalske utviklingen fart, og den gjensidige påvirkningen mellom europeisk kunstmusikk og amerikansk jazz er lett å spore.
Celebriteter som Art Tatum, Sergej Rachmaninov, Duke Ellington, Igor Stravinskij og Leonard Bernstein var musikalske og kulturelle motpoler, men også alen av samme stykke. Hver og en av dem bidro sterkt til den rivende musikalske utviklingen på starten av 1900-tallet, ikke upåvirket av hverandre.
Stravinskij var svært opptatt av Woody Hermans storband, og man skal ikke høre mange takter av Gil Evans’ orkestreringer for bandet før man hører at inspirasjonen også gikk andre veien. Duke Ellington lagde jazzhits av Rachmaninovs klavermusikk, mens Ravel og Gerschwin gikk fra klubb til klubb i Harlem og noterte kule jazzriff. Legenden Vladimir Horowitz ble ved flere anledninger observert i forkledning da han lusket rundt på jazzklubbene i New York når Art Tatum satt ved pianoet.
Med Amerika-damperen oppsto en direkte forbindelse mellom Berlin og Broadway hvor melodier og harmonikk ble felleseie på begge sider av Atlanteren.
Håkon Kornstad og Oslo jazzensemble har kjøpt billett med Amerikabåten. Passasjerlista inkluderer både Art Tatum, Kurt Weill, Charles Mingus og Giuseppe Verdi med fler. I konsertforestillingen «Mid-Atlantic» henter de fram fellesnevnerne og viser det nære musikalske slektskapet mellom europeiske og amerikanske opera- og jazzhits.
Oslo jazzensemble drives av Østnorsk jazzsenter med tilskudd fra Norsk kulturfond.
«En herlig blanding av alt vi liker. Kongsberg jazzfestival åpnet på staseligste vis med Håkon Kornstad i spissen for Oslo jazzensemble.» Geir Rakvaag, Dagsavisen 08.07.2021.
«Kornstad veksler elegant (og salong-elegant antrukket!) mellom sine to soliststemmer, ispedd bruk av audiovisuelt arkivmateriale på storskjerm og sveivegrammofon, og innskutte små lettbeinte kåserier og anekdoter. (...) Et ambisiøst og egenartet forsøk på å sette historisk kontekst som grunnleggende ramme for musikken.» Martin Bjørnersen, Klassekampen 09.08.2021
Medvirkende:
Håkon Kornstad – musikalsk leder, komponist og solist
Frank Brodahl, trompet
Marius Haltli, trompet
Anders Eriksson, trompet og flygelhorn
Martin Myhre Olsen, altsaks, sopransaks
Børge-Are Halvorsen, altsaks, fløyter
Atle Nymo, tenorsaks, bassklarinett
Tina Lægreid Olsen, barytonsaks, bassklarinett
Even Kruse Skatrud, trombone
Nils Andreas Granseth, trombone
Ingrid Utne, basstrombone
Jie Zhang, piano
Anders Aarum, piano
Trygve Waldemar Fiske, bass
Håkon Mjåset Johansen, trommer
Idé og produksjon: Håkon Kornstad og Anders Eriksson
Lyd F.O.H: Thor-Ivar Lund
Lys og visuals: Tor S Ditlevsen